تاثیر بازی های رایانه ای بر نقاشی کودکان دبستانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده عرفان شهیاد
- استاد راهنما محمد کاظم حسنوند مریم اسماعیلی نسب
- سال انتشار 1392
چکیده
در دنیای مدرن، حضور پررنگ بازی های رایانه ای بر طبیعت و ناخودآگاه کودک تأثیر می گذارد و نگاه کودک را تحت شعاع قرار می دهد و یکی از اولین و بنیادی ترین مسئله ای که در کودک، خود را نشان می دهد، نقاشی او است. در واقعی داده های بازی های رایانه ای ساختار نقاشی کودک را از لحاظ رنگ، فرم و کلاً عناصر بصری دچار تغییر و اختلال می کند. معمولاً روانشناسان از روی ساختار عناصر و ترکیب بندی نقاشی های کودک به شرایط جسمی و روحی کودکان پی می برند. در صورتیکه، امروزه تعدادی برنامه تعریف شده ی مجازی به اسم بازی های رایانه ای ناخودآگاه کودک را تحت شعاع قرار می دهد، بطوری که در تحلیل اینگونه نقاشی ها نیاز به روشهای نوینی روانشناسی کودکان است. کودکانی که باید در طبیعت و دنیای واقعی به کشف آموزه های دینی، الهی، انسانی و اجتماعی بپردازند اکنون در اتاقی در بسته ساعت ها به پنجره ای رنگین، مجازی، سطحی و بی هویت خیره می شوند. که این مسئله نگاه غیر واقع بینانه را پرورش، و باعث عدم رشد خلاقیت در کودکان می شود. در این پایان نامه قصد بر این است نقاشی های کودکانی که متأثر از بازیهای رایانه ای هستند مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
منابع مشابه
تاثیر بازی های رایانه ای شناخت محور بر کنش های اجرایی کودکان پیش دبستانی مبتلا به ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی
زمینه و هدف: طی چندین دهه، بازی روشی بوده که روان شناسان و پژوهشگران متعددی از آن برای درمان طیف وسیعی از اختلال ها و مشکلات بهره جسته اند و اثربخشی آن را تأیید کرده اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازی های رایانه ای شناخت محور بر کنش های اجرایی کودکان پیش دبستانی با اختلال یادگیری عصب روان شناختی شهر اصفهان انجام شد. روش: طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنتر...
متن کاملاثر انواع بازی های رایانه ای بر توانایی چرخش ذهنی کودکان
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر انواع بازی های رایانه ای بر توانایی چرخش ذهنی کودکان است. ۸۷ نفر از کودکان ۱۱ ساله دختر و پسر کلاس پنجم دبستان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در سه گروه بازی معمایی، بازی اکشن و گروه کنترل بطور تصادفی جایگزین شدند که در نهایت با تعامل جنسیت شش گروه شکل گرفت. گروه های آزمایش ۸ جلسه، هر جلسه به مدت ۳۰ دقیقه و در طول یک ماه تحت مداخله متغیر مستقل قرار گرفتند ...
متن کاملتأثیر بازی های آموزشی بر رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی
زمینه: زندگی اجتماعی دارای شاخص ها و نمادهایی است. بدون شناخت نمادهای اجتماعی، نمیتوان در اجتماع زیست. در واقع، مقدمه ی زندگی اجتماعی،«اجتماعی شدن» است؛ و دانشمندان تعلیم و تربیت برای استفاده از ابزارهای لازم جهت بهینه سازی بستر مناسب به منظور افزایش و ارتقاء رشد اجتماعی کودکان در دوران رشد تلاش می کنند. هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر بازیهای آموزشی بر رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی صورت گر...
متن کاملتاثیر بازی های رایانه ای بر هوش هیجانی دانش آموزان دوره اول متوسطه
هدف پژوهش حاضر تأثیر بازی های رایانه ای بر هوش هیجانی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه ناحیه یک شهرستان ساری به تعداد 5030 نفر که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 357 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس پایه های تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند.جمعآوری ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023